4.6.12

let's make rice milk!

ok meh sini nak ajaq cara-cara buat rice milk (susu nasik or izit air nasik?) owh, bukan susu beras yea sebab beras ni kena masak so jadilah nasik dan bukan beras.

rice milk ni sangat sesuai untuk anak-anak yang intolerate to cows milk, soy milk even goats milk.

aqu punya kes plak, adam tak suka rasa cows milk so aqu berpindah ke alternatif ini. mungkin jugak sebab rasa manis-manis cam susu ibu kot tu yg dia suka tuu hehe

ya, aqu dah stop pumping dah dan cuma direct breastfeed adam jea.

dah tak mampu nak pam ler huhu

woraits....

rice milk ni slalunya diminum oleh vegetarian dan originally aqu amek dari link ini
http://www.veganreader.com/2009/05/17/how-to-make-rice-milk-and-stop-supporting-rice-dream/

link yang aqu bagi tu adalah untuk orang dewasa punya, so aqu ejas skit untuk sesuai diminum oleh anak-anak....


ok, berikut adalah resipinya:

1 cawan beras
8 gelas air

cara-caranya:

- cuci beras dan toskan.
- masukkan air dalam periuk dan biarkan sehingga menggelegak.
- masukkan beras, slowkan api, tutup periuk n biarkan selama 3 jam.
- agak-agak kalo meruap tu, bole la kacau beras  dan tambah air jika air kurang.
- cukup 3 jam, blend atau tenyeh kat penapis santan
-biarkan sejuk dan simpan dalam peti sejuk.


Ini adalah rupa rice milk yang telah siap



ok, bila dah sejuk, tutup pakai aluminium foil dulu. so that permukaan dia tak keras dan lebih tahan lama. masa 1st time buat dulu, aqu terus tutup n simpan, end up permukaan dia keras dan berair. aqu wat cemni memang tahan lama. elok dan lembut jea cam baru disimpan... contoh adalah seperti di bawah.



next, cara-cara membancuh rice milk:

masukkan beberapa sudu rice milk ke dalam botol;




kendian, masukkan air panas mengikut sukatan minum anak-anak.



pastu goncang-goncang
kiri kanan goyang-goyang
atas bawah goyang-goyang.


rice milk ni jugak sesuai untuk orang pemalas cam aqu ganti buat bubur.

tumis bawang putih, masukkan ikan bilis/isi ikan/ayam/sayuran, masuk air, masuk rice milk,
TING!
siap sudah! ehehe! yang pastinya no processed food kan? naisssss :)

kalo bole elakkan guna nestum/biskut atau apa-apa makanan yang diproses masa tengah kecik ni.

sebabnya aqu tengok ni.

processed food vs. whole food.

scarry hokeh! tu yang orang besaq, kalo babies?? seramm!

adam memang dah jarang sangat makan yang proses ni especially masa dia start ada ekzema nie..

biskut aqu gantikan dengan buah (tembikai/epal/oranges)

tembikai n epal sangat elok untuk ekzema :)

1 lagi lupa lak, kalo nak bagi rice milk kat baby, better 6 bln ke atas kot...

at least perut dia dah matang kan..





28.5.12

jangan pisahkan....

ramai yang suro pisahkan tempat tidur sebab min dah besaq

tapi cam tak bersedia lagi la plak

sebab tak rasa beban pon...





*haih*....



8.5.12

hujung minggu, Colmar Tropicale dan Lokas Makana

helo!

lama tak jumpa hehe!

nak crita hujung minggu ritu kawan isham n family (Endi n Ct) datang umah.

bawak dorang pegi jenjalan kat colmar tropicale.

dorang tak penah pegi lagi.

aqu, isham n yasmin dah penah pegi, 3 hari sebelum aqu tukaq opis.

kali ni stay kat Berjaya Hills Golf & Country Club.





Kami dok kat Golfers Chalet


::pics googled::


sapa yang memang golfer memang heaven la kannn...

yang best kat sini pool dia bole mandi pakai t-shirt hehe!

opkoz la aqu ja yang mandi kan sebab kan aqu kan bole kan berenang kan

so isham usha-usha je la bebudak mandi huahuahua


malam tu, baru pegi colmar.

dapat la tengok show.

stage performance cam orang russia.

chomey-chomey dorang nih.

body pon mantop.

hehe! bila lagi mau cuci mata kan?

dah abih stage performance, ada gak orang semboq-semboq api.

ok gak la performance dia.

pehtu dinner kat apatah nama kedai dia huhu.

kami makan pizza, lasagna, fettucini carbonara n salad as appertizer.

tambah dengan ayaq minum sumanya RM155 utk 6orang makan termasuk budak-budak.

okla kot kan..

owh, untuk yang taktau, colmar ni dia tiru sebijik sebulat kat 1 perkampungan kat france.

setiap inci.

dulu ni jugak tempat prektikel isham untuk 6 bulan.

orang study kitchen kan...

untung gak dapat somi blajaq kitchen ni.

taw la skit-skit bahsa-bahsa kitchen...

untung gak aqu ni kaki makan dan melantak.

isham dengan seronoknya memasak di dapur.

tapi untuk hidangan itali la.

dan sedikit masakan jawa.

kalo masakan melayu, aqu la yang conquer kekdahnya...

isok paginya, peh brekpes, pi singgah kat rabbit farm.

tak kira la org tua ka budak ka kena charge rm3.

baya adam masuk free.

ada la guinea pig, rabbit, donkey, deer pon hado...

nak bg makan pon bole.

rm3 untuk 1 peket.

kalo guinea pig, cabut ja rumput-rumput kat tepi sangkar tuu...

nak pi Japanese Village, jalan ditutup sebab tengah renovet.

nak pi jalan kaki bole tapi steep la.

10 min jalan kaki.

untuk orang tua-tua dan kurang berkeupayaan takyah pi.

kami tak pi pon.

ni pon aqu baca signboard kat kaunter hotel.

untung la dapat orang yang alert dengan alam sekeliling kan.

kalo tak sesia ja haha


then, patah balik hotel untuk check out.

tapi since check out pukui 1pm, aqu berendam la sepuas ati walopon tak brapa nak pueh

sebab isham bagi signal suro naik huhu

balik tu, pegi singgah Lokas Makana, Puchong Utama.

dekat jea dengan umah aqu.

tak sampai 5 minit pon hehe!

sampai tu, orang dah beratur panjang giler.

pas order, dorang suro datang balik 1jam setengah.

cari meja, makan otak2.

pehtu order laksa. rm4 satu mangkuk besar.

sedap gak.

budak2 lak pi main kat funland.

rm5 untuk 1 kepala.

tapi bole la kuar masuk..



::masa ni dah melepet kat tepi jalan. nampak tu umat maknusia::


sambil tunggu ni, pegi la usha tudung, brooch yang ada jual kat situ.

murah gak. rega cam kat Jalan TAR.

dah tunggu lama sangat, budak-budak pon peluh lenjun cam mandi kolam

kami decided tapau balik jea.

exactly, sejam setengah menunggu baru burger siap.





::ni tajuk dia cheezy bacon::

review burger: sedappp! berbaloi la menunggu. slalu tengok criter Man vs. Food tu terliur je kan

sebab burger dia besaq gedabak. okla at least kat mesia pon hado jugak...








29.4.12

kain pasang untuk dijual!!!

kalo berminat pm aqu kat facebook ya.

msg aqu tak private so bole la mesej2 sama gwe hehe!

ni aqu juai RM36 sahaja termasuk pos.

kalo Cash-On-Delivery RM30 sahaja.

tapi ada 4 pasang ni je la.

berminat let me noe k. just bagitau nak nombor brapa

kalo bole pm kat fb truih taw, takut tak alert kalo komen kat bawah hehe


1.



2.



3.



4.








19.4.12

MooGoo Skincare

apakah MooGoo ini?

produk apa ini?

hehe! ok, selain ScratchMeNot Sleeves,

adam jugak guna MooGoo.


aqu beli starter pack for itchy & sensitive skin


::semua ini hanya RM187 aje::


ok seperti yang tersedia maklum,

produk MooGoo ini adalah semulajadi.

kat ingredient dia pon tarak la yang nama pepelik dan menjulingkan mata.

sumanya semulajadi.

cuma paham inggeris ka dak ja.

dalam starter pack ni ada:

-Milk Wash
-MSM Soothing Cream
-Irritable Skin Balm (ISB)
-Udder Cream

cara-cara pakai MooGoo adalah:

1. mandi pakai Milk Wash. Bole jugak dibuat syampu. mandi jangan lama-lama sebab kelembapan kulit hilang bersama air tu yg buat gatal...

2. siap mandi, lap kering-kering. sapukan MSM Soothing Cream.

3. kendian, sapu pulak ISB.

4. last, sapukan Udder Cream. Udder cream bole disapu setiap 2 jam skali atau bila rasa kulit kering.

FYI:
- MSM juga bole disapu kat area kulit yang kemerahan dan keradangan sebab kandungan MSM ada sulfur.
- ISB pulak bole disapu kat area kulit yang gatal². lepas tu sapu Udder Cream sebab ISB tak begitu melembapkan

so far pakai memang sangat puas hati.

oh lupa nak bagitau, untuk yang biasa sapu steroid lepas tu stop completely

kulit akan bertindak balas as a healing process.

maybe dalam 1-2 minggu. atau tengok brapa lama dah sapu steroid. makin lama sapu steroid maka makin lama lah healing process....

macam aqu taip tadi, moogoo ni adalah produk semulajadi so no paraben, no SLS, no mineral oil, only edible natural oils (almond oil, etc)

sangat selamat even termakan atau memakan cam budak shomel ini

::yang dia makan itu scalp cream::


ekzema adam skang adalah sangat terkawal.

kadang-kadang ja naik sebab tersilap makan atau ke tempat berabuk

tapi takla teruk sampai berair, luka and nanah.

kalo dia flare up, malam tu sapu ISB n Scalp Cream

isoknya voila, nampak kurang merah-merah n gatal-gatal

ohh! leganyaaaa hati seorang mama~!

Scalp Cream plak aqu dapat free, yes free dari Ketua MooGoo - Head Cow

betapa dorang sangat take care terhadap pelanggan.

Produk skincare lain ada cenggini?

paling2 pon kena ada member card pastu dapatla 5% for the next purchase kennn


::bukti dapat scalp cream secara free n MooLar 5 dari Reserve Bank of MooGoo::

jom like MooGoo!


18.4.12

Jus Gembira

aqu skang cam tengah khayal dengan Jus Gembira SepakSeketulTahi




::pic's googled::










shedapppp! ^_^



3.4.12

gila

skang aqu tengah gila dengaq lagu ni



tajuk dia Ca Plane Pour Moi. sebutan dia [sa plan puʁ mwa]

credit to: http://www.david.gibbs.co.uk/plastic/plastic_lyrics.htm for the lyrics :)
Yam! Bam! mon chat Splash
Git sur mon lit a bouffe
sa langue en buvant tout mon whisky
quant a moi peu dormi, vide, brime
J'ai du dormir dans la gouttiere
Ou j'ai eu un flash *
Oooo-ooo-ooo-ooo!
En quatre couleurs *"

Allez hop! un matin
Une louloute est venue chez-moi
Poupee de cellophane, cheveux chinois
un sparadrap, une gueule de bois
a bu ma biere dans un grand verre en caoutchouc
Oooo-ooo-ooo-ooo!
Comme un indien dans son igloo

Ca plane pour moi ca plane pour moi
Ca plane pour moi moi moi moi moi
Ca plane pour moi
Oooo-ooo-ooo-ooo!
Ca plane pour moi

Allez hop! la nana quel panard!
Quelle vibration!
de s'envoyer sur le paillasson
Limee, ruinee, videe, comblee
You are the King of the divan!
Qu'elle me dit en passant
Oooo-ooo-ooo-ooo!
I am the King of the divan

Ca plane pour moi ca plane pour moi
Ca plane pour moi moi moi moi moi
Ca plane pour moi
Oooo-ooo-ooo-ooo!
Ca plane pour moi

Allez hop! t'occupe t'inquiete
touche pas ma planete
It's not today
Quel le ciel me tombera sur la tete
et que la colle me manquera ****
Oooo-ooo-ooo-ooo!
Ca plane pour moi

Allez hop! ma nana s'est tiree
S'est barree enfin c'est marre a tout casse
L'evier, le bar me laissant seul
Comme un grand connard
Oooo-ooo-ooo-ooo!
Le pied dans le plat

Ca plane pour moi ca plane pour moi
Ca plane pour moi moi moi moi moi
Ca plane pour moi
Oooo-ooo-ooo-ooo!
Ca plane pour moi
Ca plane pour moi ca plane pour moi
Ca plane pour moi moi moi moi moi

kalo translate ke bahasa inggeris:
Wham! Bam! my cat Splash
lies on my bed with his tongue puffed out
by drinking all my whisky.
As for me, not enough sleep, drained, persecuted,
I had to sleep in the gutter
where I had a flash
Oooo-ooo-ooo-ooo!
in four colours

Allez-oop! One morning
a darling came to my home,
a cellophane puppet with Chinese hair,
a  plaster, a hangover,
drank my beer in a large rubber glass
Oooo-ooo-ooo-ooo!
like an Indian in his igloo

This works for me, this works for me
This works for me me me me me
This work for me
Oooo-ooo-ooo-ooo!
This works for me

Allez-oop! The chick***, what a gas!
what a vibration!
to be sent on the door mat
filed, ruined, drained, filled
You are the King of the divan!
she says to me in passing
Oooo-ooo-ooo-ooo!
I am the King of the divan

This works for me, this works for me
This works for me me me me me
This workss for me
Oooo-ooo-ooo-ooo!
This works for me

Allez-oop! Don't mind, don't worry
Don't affect me
It’s not today
that the sky will fall on my head
and I'll be without glue
Oooo-ooo-ooo-ooo!
This life’s  for me

Allez-oop! my chick has gone away,
flew away, finally had enough, to break
the sink, the bar, leaving me alone
like a complete jerk
Oooo-ooo-ooo-ooo!
I've put my foot in it

This works for me, this works for me
This works for me me me me me
This workss for me
Oooo-ooo-ooo-ooo!
This works for me
This workss for me, this works for me
This works for me me me me me

ni gara-gara tengok crita ni la nie:

 

 


 kat Astro ada la crita nie kat cenel FMP (Fox Movies Premium).

crita ni based on true story Aron Ralston.

::nampak tak tangan yang kudung tu? dipotong sendiri hokeh::

suma lagu-lagu dalam crita ni sangatla best sebab A.R. Rahman yang buat susun2 lagu utk movie ni (paham ka aqu tulis nih? haha) siap dapat credit lagi dari Aron Ralston



memang lagu-lagu dia masyukkk ah!

especially yang ending song... pergh!



apapon kena tengok crita ni baru lagi feel layan lagu ni hehe!

memang tabik giler ar kat Aron Ralston ni. 

Moral of his story: pi mana-mana bagitau la kat sapa-sapa naa. and jawabla call anda.

*all photos Googled*

 

28.3.12

got to share this peeps!

cerita dari Puan Serena Tremblay frm The Leaky B@@b


It has been almost a month since I posted my photo of breastfeeding my son in the ICU with the following caption:

"A nurse helping my 1 day old son nurse while I was in the ICU following his birth. At this point I was a quadriplegic and could only feel his soft hair and skin when he was placed by my neck to cuddle. Breastfeeding is the reason he was allowed to stay with me in the hospital for 5 months while I lived on the physical rehabilitation unit learning how to walk again (complications from when he was born). It's amazing how much baby stuff you can fit in a hospital room. We are still breastfeeding strong at 16 months! If this is not a success story I don't know what is :D"

I have sat down so many times to try and put into words how thankful and grateful I am to have received such a huge amount of support, encouragement, concern, thanks and inspiration. I never intended for this picture to have such an impact on so many people. I sat here in front of my computer with tears in my eyes with my two beautiful boys sitting on my lap minutes after it was posted and watched as the likes, comments and shares starting flooding my screen - I felt (and still feel) so overwhelmed (in the best way).

One day I will share my birth story, but at this time I have not put pen to paper (or fingers to keyboard) to document it. I will, however, answer a few questions and concerns that have been raised.
*All medications that I was on, in the ICU or after, were not harmful to my son.
*My son was with me all of the time, not in a nursery.
*I believe that having my son with me absolutely aided in my recovery (even if it was just to keep me smiling).

Please do not belittle or negate your own or someone else’s breastfeeding issues or choices. As moms we all do what we believe is best for our children (even though our opinions may differ it doesn’t make one right and one wrong).

The only reason I was and continue to be successful at breastfeeding is because of the amazing support I received right from the beginning (my spouse, nursing support {maternity, ICU, Public Health, rehabilitation}, LC, Paediatrician, friends and family). It was not a one woman show, I could not have done it without the aforementioned support.

My journey is not over, but with each day that passes I am forever grateful that my children are happy and healthy. So many parents don’t have the same opportunities that I did and I am so thankful for what I have been given. I have met and been supported by so many amazing and inspiring people along my road to recovery that my life will never be the same - it is richer now than ever before.

Thank you, thank you, thank you for the outpouring of support!


 :,)
Powered By Blogger