27.1.11

perkara PENTING tentang memerah dan susu perahan

1. Basuh tangan anda sebelum memerah susu.
2. Simpan dalam jumlah kecil (2-4 auns/60-120 mL) untuk mengelakkan pembaziran.
3. Pertimbangkan untuk menyimpan jumlah yang lebih kecil (1-2 auns/30-60ml) untuk situasi di luar jangkaan. Sedikit susu ibu boleh menenangkan bayi sebelum disusukan ibunya sendiri.
4. Anda boleh mencampurkan susu ibu yang dihasilkan dalam sehari untuk mendapatkan jumlah yang diingini dalam bekas simpanan. Sejukkan susu ibu yang baru dihasilkan sekurangkurangnya 1 jam dalam bahagian utama peti sejuk atau dalam bekas penyejuk dengan ais atau pek ais, kemudian tambahkan dengan susu ibu yang dihasilkan pada hari yang sama dan telah disejukkan.
5. Jangan campurkan susu ibu yang suam dengan susu beku kerana ia akan mencairkan sedikit susu yang telah beku. Elakkan juga dari mencampur susu dari hari berlainan.
6. Tinggalkan sedikit ruang di bahagian atas bekas simpanan kerana susu ibu mengembang ketika membeku.
7. Kalau boleh, tandakan bekas simpanan dengan tarikhnya menggunakan label dan dakwat kalis air.

Tip Tambahan!
Tip #1: Susu ibu akan “terbahagi” ketika penyimpanan. Bahagian atas susu ibu (krim) akan kelihatan lebih pekat dan putih. Goncang bekas simpanan dengan lembut untuk mencampurkan bahagian yang terpisah TETAPI elakkan mengoncang dengan kuat.
Tip #2: Bergantung kepada diet ibu, warna susu ibu mungkin berlainan setiap hari (kebiruan, kekuningan atau keperangan). Susu ibu yang beku juga mungkin mempunyai bau yang berbeza dari yang segar dan tiada sebab untuk tidak menggunakannya selagi bayi mahu meminumnya.

Penyediaan untuk Bayi: Mencair atau Memanas Susu Ibu
1. Gunakan susu yang paling lama dahulu.
Bayi mungkin minum susu yang sejuk, pada suhu bilik atau yang dipanaskan.
2. Cairkan susu dengan menyimpan di dalam peti sejuk pada malam sebelumnya sebelum menggunakan atau panaskan dengan meletakkan bekas simpanan di bawah air pili yang suam atau di dalam mangkuk.
3. Jangan biarkan air di dalam mangkuk atau dari pili menyentuh bahagian mulut bekas simpanan.
4. Susu ibu boleh disimpan dalam peti sejuk selama 24 jam setelah dicairkan.
5. JANGAN guna ketuhar gelombang mikro atau haba terus ke atas susu ibu. Ini mungkin menimbulkan ketulan susu dan memusnahkan antibodi yang terkandung di dalamnya.
6. Goncang sedikit bekas simpanan untuk mencampurkan krim semula dan menyebarkan haba dengan rata. Jangan kacau susu ibu.
7. Baki susu dalam botol selepas diberikan kepada bayi perlu dibuang dan tidak boleh digunakan lagi. (seeloknya panaskan susu ikut amaun yang anak minum)
8. Seperti makanan lain, jangan beku kembali susu ibu yang cair sepenuhnya atau separa cair.

Happy Breastfeeding! (^_^)

2 comments:

  1. aku taktau nk komen apa! hahahhaa... :P

    ReplyDelete
  2. nanti ada baby bru leh komen hehe! tak kira la baby susuan ka, baby angkat ka, baby sendiri ka bole ja ;)

    ReplyDelete

habag mai sat

Powered By Blogger