18.6.10

ari jumaat kat opis

assalamualaikum...

hari jumaat hari ini adalah minggu ke-2 aqu kat seksyen baru. dan setiap ari jumaat 8.30pg, opis kami akan buat bacaan al-quran kendian tafsir dan ulasan serta huraian oleh pegawai-pegawai kat bilik mesyuarat.. masa 1st week dulu, tuan timbalan ada cakap yang dia dah servis kat seksyen ni 6 tahun dan dia tak kesah kalo dia tidak ditukarkan kemana-mana pon sebab dia rasa bersyukur dia dan kami semua ni antara yang terpilih sebab bekerja dengan menggunakan agama islam. dia pon cakap "cuba bayangkan cemana dengan orang lain yang terpaksa bekerja berdepan dengan rasuah, bapak ayam dan jenayah setiap hari.." (lebih kurang cemtu la ayat dia) dan aqu juga bersyukur kerana sepanjang 5 tahun bekerja, inilah kali pertama diadakan majlis cemni pada pagi hari yang mulia. alhamdulillah syukur... dulu masa prektikal kat Tabung Haji Butterworth, stiap pagi akan buat morning prayer.. bercakap masa prektikal dulu, masa itulah aqu rasa insaf dan diberi hidayah.. masa itu jugak la aqu start pakai tudung.. no more afro, punky walopon still layan lagu-lagu headbanging.. layan lagu je pon kann.. staf-staf kat sana sumanya dah haji dan hajah cuma ada sorang ja belum haji sebab dia baru lagi.. dan dorang semua gelarkan aqu hajah kecik hehe.. sebelah tabung haji ada tabung haji travel yang mana banyak uruskan perjalanan untuk umrah selain negara2 lain.. so, air zam-zam tu mmg senantiasa ada.. mungkin itu jugak salah satu sebab keinsafan melanda diri.. masa aqu prektikal sana 6 bulan, mmg tengah sibuk untuk urusan haji cuma kalo up sket prektikal 8 bulan sempatlah hantar jemaah naik kapal terbang.. tapi apakan daya, rejeki ku tidak kesampaian.. tapi sempatla baca buku pasal haji ni, yang mana ada ditunjukkan sejarah menunaikan haji sebelum adanya tabung haji.. orang dulu2 kan susah, so diorang gadaikan tanah pusaka untuk tunaikan haji. dah la naik kapal, 3bln kalo tak silap baru sampai mekah. tu belum lagi yang meninggal kat atas kapal sebab kesejukan bila malam, kepanasan siang hari. ada juga gambar2 jenazah yang meninggal sebab jambatan runtuh semasa melontar.. tapi skang jambatan tu dah upgrade dah.. dah buat secara bertingkat..

tu je la nak crita.. kalo ada lagi aqu sambung k..

2 comments:

  1. Alhamdulillah ... berkat keje kat opis camni ... dun worry dik, ada rezeki nnt sampailah ke tanah suci Mekah ... Insyaallah ...

    ReplyDelete

habag mai sat